23 mars 2007

Aktionsradien


För en herrans massa år sedan satt jag, författaren Stig Larsson och några till och åt Moules Frites på Wasahof efter stängningsdags. Vi hade fått "nycklarna och slattarna" och kvällen gick över i natt. Jag minns att Stig Larsson uppehöll sig vid begreppet "aktionsradie" och betonade gång på gång hur viktigt det är att alltid vara medveten om den egna aktionsradien (Just den natten handlade aktionsradien först och främst om vilken typ av kvinnor, och hur många, man skulle kunna erövra...).
Det är längesen. Men ända sedan den natten har jag ofta tänkt på aktionsradien som fältet av de egna möjligheterna och i dess utkanter möjligheternas gradvisa begränsning. Vilka jobb kan jag söka? Vilka språk behärskar jag? Vilka världar och sällskap kan jag röra mig i? Vilka liv kan jag leva? "Man skall alltid vinnlägga sig om att hålla aktionsradien så vid som möjligt!" inskärpte Stig i mig den där kvällen. Jag har försökt tänka så sen dess.

8 kommentarer:

C sa...

Ett bra råd verkligen! Man kan så mycket mer än man tror.

En sak angående SVT Nöje-bloggen (går ju inte att kommentera där), bilden du har som ska representera Jean Shrimpton är faktiskt en bild av Keira Knightly... En bild på Shrimpton: http://www.nndb.com/people/803/000063614/shrimpton-crop.jpg

(Bilden på Knightly är från reklam för Asprey, och var menad just för att efterlikna Shrimpton.)

Carl Fredrik Holtermann sa...

c: Men FY så pinsamt. Åtgärdat! Tack!

smul sa...

Jag skulle kunna tänka mig att min aktionsradie är ganska stor egentligen, men en arbetsgivare i en annan genre skulle kanske inte kunna se det om man bara tittade på pappret. Sådant kan ju ibland vara problematiskt. Inte för att jag tänkt byta jobb, men ändå...

qi sa...

Vilken bra bild!

Lemuren sa...

TACK, cfh! Nu gav du mig något som fick mig att förstå mig själv liter mer med hjälp av begreppet aktionsradie. Jag strävar frenetiskt åt att ständigt utvidga den. Faktum är att jag inte skulle vilja ha någon överhuvudtaget. Men är det inte lite pessimistiskt om man ständigt tänker på denna? Man måste tänka positivt! Ingenting är omöjligt! Den är som ett spöke: låtsas man inte om den så finns den inte.

M. sa...

Lite sådär Bourdieuskt, habitus-begreppet och distinktionsprocessen.. Väldigt intressant!

Carl Fredrik Holtermann sa...

Ingen har påpekat att hunden på bilden mer ser ut som en gris!

Cat's Kitchen sa...

Hunden på bilden ser mer ut som en gris.
; )

/Katitzi