09 mars 2007

Alla avstånd kan mätas


Jag minns en episod från min sons tid på dagis. Det var en pappa till ett av barnen som var lite äldre än de andra. Jag tror han var VD för något stort industriföretag, kom alltid klädd i kostym och kamelhårsulster, och brukade lägga ut en liten näsduk i sandlådan när han skulle gå ned på knä för att fånga in sin son. När sonen sprang till andra änden av sandlådan var han tvungen att flytta näsduken osv. När han väl fått fatt på sin son gällde det att få på honom overallen. Jag minns hur sonen brukade slingra sig som en orm i hans grepp och hur pappan till sist gav upp med en suck. Långsamt reste han sig upp från näsduken och sandlådan, spände ögonen i sin son och sa med VD-rösten: "Carl, jag vägrar argumentera med dig om det här. Nu är du så god och gör dig redo för hemgång."

Mellan alla föräldrar och barn finns det ett avstånd. Kort eller långt. Det avståndet borde ha en egen måttenhet.

PS. Carl gjorde sig inte klar för hemgång. Till det krävdes två tålmodiga dagisfröknar.

7 kommentarer:

Fun sa...

En sk "Parentometer" menar du?
Ska höra om de har någon sån på patent och registreringsverket ;)

Jonas sa...

Du är grymt bra på att hålla bloggen fräsch och nyskapande utan att för en sekund tappa den röda tråden. Starkt jobbat!

gina sa...

*skrattar*
När man ändå håller på kan man kanske också uppfinna ett mått för att mäta det avstånd Carls pappa har till sina känslor.

Maja sa...

Träffande.

Lemuren sa...

Hmmm, å nu när jag gick upp till denna post så såg jag att din son kanske var lite äldre än va ja trodde. Srry.

Hursomhelst så smålog jag lite när jag läste denna :).
Om ändå en sådan mätare fanns... Det vore väldigt intressant...

lovisa sa...

hoppas Carl kan leva igenom det & komma ut på andra sidan levande
hoppas en hund bajsar på carls pappas näsduk precis när han lägger ut den

Carl Fredrik Holtermann sa...

gina: Carls pappas avstånd till sina känslor beror säkert i sin tur på hans eget avstånd till SIN pappa. Och så vidare, och så vidare...