26 april 2007

Koordinater


Har alltid tyckt om att rita små koordinatsystem och placera in allt och alla i dem. Det roliga är att resultaten ofta säger mer än man tror. Här är det senaste. Var på skalan "Inne i datorn" och "På fjällvandring" befinner du dig? Ju längre till vänster du befinner dig, desto mer beroende är du av att kolla mailen, bloggstatistiken, youtube-filmer etc. Längst bort på fjällvandringssidan är du en person som trivs med långsamhet, stora landskap, strapatser, umbäranden och enkla nöjen. Hitta dig själv utmed den sociala skalan så vet du lite mer om vem du egentligen är.

17 kommentarer:

Ylva sa...

Den första bilden fick mig genast att tänka på en före detta pojkvän som var den märkliga kombinationen; utbildad på fjälledarlinjen på Malungs folkhögskola - kan inte jobba som fjälledare på grund av ont i axeln för att han suttit för mycket vid datorn. Vad får man då för kordinater?...

Anonym sa...

Shit, det var ett nytt sätt att se på livet! Inser att jag just nu ligger som en jojo på den vänstra sidan, social, asocial om vart annat samt torsk på data. Hm?!
Väldigt bra sätt att se var man befinner sig i livet. Tack för bild tipset.

Amelie78 sa...

Synes du er en genial illustratør og kreativ sjel! Skriver godt gjør du også. Har linket deg - og håper det er greit.

Hilsen en norsk blogger,
Amélie :)

Hemmarikets Charlotte sa...

Jag var precis på en anställningsintervju där jag fick pricka in min själv i ett liknande "kryss" precis i slutet av intervjun. Jag tänkte att "nu är det kört" men jag fick jobbet. Vad det var för värden på axlarna? Det är definitivt en hemlighet :-)

t sa...

Jag inser att jag är en väldigt avlång prick som sträcker sig hela vägen från vänster till höger - visst kan man vara det? Ungefär på mitten av socialskalan.

I alla fall generellt. Eller ska man pricka in var man befinner sig just för tillfället? Eller ska man försöka definiera vem man egentligen VILL vara?

Olaman sa...

Vill bara säga att denna blogg är kalas. Jag "struntritar" mycket och gillar hur du tecknar. Avskalat, snyggt och stilrent men ändå innehållsrikt. Att jag sen garvar mig harmynt till dina texter gör ju ingenting! Trevlig Valborg!!! /Ola

g sa...

Just nu är jag längst ned till vänster, men skulle nog helst se mig som längst upp till höger, inbillar mig åtminstone att jag befinner mig där i normaltillståndet.

Frågan är ju om man både kan vara eremit och supersocial?

Hemmarikets Charlotte sa...

På ditt kors är jag definitivit till väster men inte på gränsen till nörd. Det sociala skiftar. I dag vill jag helst sitta hemma i soffan och vara i fred.

Anonym sa...

Som vanligt mitt i prick! Det är en fröjd att hitta dina nya bilder!

Egoista (www.egoist.bloggagratis.se

smudo sa...

aj. räknas pappaledig som "inne i datorn"? antar det, måste kolla mejlen och bloggen för att ha blicken över sandlådekanten.

undrar om man (jag) hade sett koordinatsystemet annorlunda om du kastat om axlarna så att social:iteten var på x-axeln; måste finnas nån upplevd viktighet mellan x och y hära... nåja.

Alice sa...

Vill bara säga att du är fabulöst rolig att läsa.

The Lemur sa...

Själv är jag nog oftast i mitten, såklart. Jag är alltid i mitten när det gäller många saker. Balanserad.

Inne i datorn är väl mittemellan asocial och supersocial medan På fjällvandring egentligen är mer asocial? Ja, såvida man inte har sällskap med sig på vandringen, förstås.

gunilla sa...

kul inlägg du har. jag får nog lov att återkomma...

Fridén sa...

Kollade av dina bilder från helgen och insåg att vi nästan varit "grannar" i flera år. Flyttade ifrån östergötland för 1,5 år sen och maken lämnade jobb på V-stad verken till förmån för att leva i Smålands djupa skogar.....
Kul att se att du lever och har hälsan.

Carl Fredrik Holtermann sa...

ylva: Först hade jag lagt in en hel massa koordinatbilder, men det blev för flummigt. Jag gick närmare in på varje axel – vad "Fjällvandring" egentligen innebar och vad det har för egna koordinater. Kanske hade det visat komplexiteten i oss och alla möjliga varianter...

amelie78: TACK!

hemmarikets charlotte: Undrar vad dom använder för koordinatsystem på anställningsintervjuerna... Hm.

t: Kan man inte bara dansa över hela koordinatsystemet, lite som man vill?

olaman: Tack, hoppas du hade en skön helg!

g: Jag tror visst att man kan vara både eremit och supersocial. Det kan gå i "skov". Eremiter har ju ofta flytt från något. De supersociala skillsen gömmer dom inne i grottan.

Egoista: Tack Egoista!

smudo: Du kanske är en mer "vågrät" typ?

alice: Kul att höra!

the lemur: Nejnej, där har du faktiskt fel. Fjällvandrare är väldigt sällan asociala typer. Det är en fördom. En del har t.o.m. svårt att vara ensamma också uppe i fjällen. Jag hade en del "plåster" efter mig nästsista gången jag vandrade.

Gunilla: Gör det.

Fridén: Är det du? Nej? Svedjevägen? Har du hittat hit? Var bor du nu i så fall?

Fridén sa...

Visst är det jag. Nästan grannar då med....
Flyttade till en liten "håla" norr om Växjö i aug -05.
Dessförinnan bodde vi i Östergötland i 10 år.
Har bara sporadisk kontakt med Ulle o co.
Ha det.

Codename Ryan sa...

tycker den horisontella linjen är missvisade. till vänster: ensam med dator, till höger: ensam i naturen. och på något vis eftersom vi i väst alltid graderar en skala från höger till vänster antyder denna uppdelning att frisk luft ute i naturen är viktigare att prioritera än en digital kunskapsbank. personligen vill jag i slösa tid på att fjällvandra, vill jag vara själv kan jag promenera längs närliggande grönområde och få min dagliga dos av motion.

nu känns det lite typiskt att ett av mina inlägg här ska vara en kritiskt sådant. men se det mer som en ny synvinkel. i övrigt är din blogg mycket tänkvärd.