03 april 2007

Körkort för osthyvel


Jag tänkte inleda en pytteliten miniserie om Orosmoment i hemmet och jag börjar i köket. I sommar har jag nämligen bestämt mig för att ta körkort för osthyvel. Det känns som om alla andra har det utom jag. År efter år har jag fått höra hur värdelös jag är på att hyvla ost, hur jag misshandlar ostarna, gör "backar" av dom. Jag får höra att jag bara tar det bästa av osten och lämnar de hårda gulnade kanterna åt alla andra – de som verkligen kan hyvla ost. Min erfarenhet är att ju längre någon hyvlat ost prickfritt och utan anmärkning i livet desto grinigare är han/hon på de som hyvlar som tokar.

21 kommentarer:

frojjn sa...

Jag gör också skidbackar och misshandlar osten på diverse sätt. Men å andra sidan så är det i princip alltid jag som köpt osten i fråga, så jag tar de godaste bitarna om jag vill! =)

JLT sa...

Åhh nej är du en sån! ;-)
Jag gillar raka fina ostar och jag blir irriterad på dom som gör backar...egentligen helt önödigt, sen skall vi inte prata om bregott paketet....hur tar du ur den??

Carl Fredrik Holtermann sa...

jlt: Tvärtemot vad man skulle kunna tro är jag en sån som "städar" efter andra i bregottpaketet. Skulle jag vara ensam med ett paket, skulle bregotten försvinna jämnt fördelat över hela ytan. Spår av kniven syns inte. Jag brukar få hålla ordning efter dom som låter halva rostmackan följa med ner i paketet, dom som gröper ur i mitten, eller dom som drar av klickar med smör mot kanten.
Schizofrent om man ser till mitt ostbeteende...

Spectatia sa...

Jag är ganska bra på både ost och Bregott, men tydligen värdelös på tomat. Fick en gång höra när jag skulle skära tomat i skivor att "Du gör skivor åt fel håll!" Fel håll på en tomat? Fick lära mig att om man skär skivor som bildar en mer eller mindre symmetrisk form runt mitt-grejen i tomaten (vad nu den heter) så håller skivorna ihop bättre. Det finns tydligen mycket man ska lära sig här i livet...

Anonym sa...

Oj, det där med smörpaketet är min vånda och nojja... Fan vad jag tycker det är äckligt när någon smular i smöret eller drar av det överblivna från sin bredda smörgås tillbaks ner på kanten i asken!
Varför denna äckelsnålhet?!
Alltså är jag en stor "bregott" städare, och ibland hoppar jag hellre över att ta smör än att överhuvudtaget ge mig i kasst med att försöka mig på att få upp något UTAN smulor.

Bra tema, ser framemot fler vardags iaktagelser!

En fråga bara, när jag gör inlägg på din blogg these days, så kan det ta upp till ett dygn och längre innan inlägget kommer upp och på plats... Fler som drabbas av detta eller?

Fun sa...

Kylskåpspolisen rycker ut:
* En man har setts dricka direkt ur ett mjölktetra(straffbart)

* Juiceslattar är ett annat högprioriterar område för spanarna(vem var det som tog det sista ur paketet?..."-Inte jag, det var lite kvar..."

zianne sa...

Rolig. :)
Det där med skidbackar i ost är inte lätt, vare sig att själv bära skulden eller att vara kontrollant. Jag är nog dessvärre det senare. Försöker dock smyga mig på osten i något obevakat ögonblick för att hyvla till den lite. I bästa fall kan harmonin i någon mån återställas utan att vidare många märkt vad som skett. :)

Bling bling sa...

Hej Carl Fredrik Holtermann. Detta var den skönaste blogg jag sätt på väldigt länge. Tack Ester för att du visade vägen.

Är det okej att man länkar till din blogg nån gång då och då? Det var ju så sjukt många grymma illustrationer här.

g sa...

för mig ingick ostbacke-bortfilandet i min fostran.

Och min bror tog hand om smörpaketen (Anonym: min bror avlägsnar de smuliga smördelarna).

Kanske två sidor av samma skada?

*det här är ju faktiskt en sak som skulle ha platsat på konstighetslistan som cirkulerade runt i bloggar för ett tag sedan :)*

Carl Fredrik Holtermann sa...

spectatia: jag har också problem med tomaterna. Det blir ofta tomatringar på min skärbräda.

fun: Jag brukar låta den nyss använda smörkniven följa med paketet in i kylen. Straffbart?

bling bling: Tack! Självklart får man länka och ha sig!

Lemuren sa...

Hehe, kul tema och ämne. Jag är en sådan som är väldigt ordentlig och ordningssam när jag skär ost eller brer smör. Däremot kan jag inte erinra mig om att jag irriterat mig på någon annan i hushållet på det sättet. Sådan vardagsirritation skrämmer mig lite för det kan ibland bli överdrivet och onödigt bråkigt.

Anonym: svar på din fråga: det är för att cfh först måste godkänna kommentaren innan han väljer att låta den publiceras. Antagligen en ny regel här på blogger.com

Carl Fredrik Holtermann sa...

Anonym: Att kommentarerna dröjer lite beror på att jag måste godkänna dem först. Jag fick en massa amerikansk spam-post direkt in i varje ny bloggpost, därför införde jag comment moderation. Men lugn, jag publicerar alla kommentarer. Spammet motar jag i grind.

Anonym sa...

Anonym... TACK för förklaring till att det dröjer att kom in här emellanåt. Har själv en blogg men tack och lov och peppar peppar så har jag inte fått nån skit där ännu... Men å andra sidan kanske min blogg inte är så välbesökt som din, finns väl en "vinst" att jävlas med välbesökta bloggar.
Måste ju bli otroligt mycket extra jobba att sitta och godkänna?!
Lycka lycka till med både illustrationer, köksfasoner och spamare.

Cec sa...

Min personliga regel för kylskåpsmat följer som lyder:

Allt som är äckligt gör man inte (dricker ur mjölk- och juicepaket, eller drar ner smulor i smöret).

Däremot:
Allt som är slöseri (hyvla ost fel, slänga smöret som blir över på kniven (det är ok att smöret inte ligger jämt för det är ofräscht att platta till smöret) är helt OK. När osten ser ut som en skidbacke slänger man den o köper ny!

Jag inser att jag är helt subjektiv och dessutom konsumerande (i onödan). Men så tycker jag personligen att livet blir skönare. Jag tycker man skall eliminera smågrejer att bli irriterad av. Därmed inte sagt förstås att folk inte blir irriterade av mina vanor, folk som hatar slöseri t e x.

Till mitt försvar så pantar jag alla PET-flaskor!

lovisa sa...

jag är också en skidbackehyvlare - blev ständigt bannad av föredettan - håller dock rent i bregottlådan men rapsolja; vad jag än steker voilà en enda stor fläck mitt på magen, nu alltid förkläde (t o m när jag diskar, som jag gör entusiastiskt glas slås sönder till höger & vänster.. skönt att slippa flis i magen också) överdrift där, "till höger & vänster"

The Pale Green Woman sa...

Jag älskar den här bloggen! Du definierar på ett underbart sätt hur saker och ting verkligen ÄR! Allt från stora frågor till nästan lika stora frågor som ostbackar.

JLT sa...

Hi hi...
schizofren var ordet.
Min man vill lämna pappret kvar på bregott paket liksom sen lägga över det igen när man ställer tillbaka den i kylen, men jag vill slänga hela pappret när jag öppnar paketet. Sen vill jag gärna lägg in kniven med paketet i kylen men det funkar inte för mannen så det gör vi inte längre hemma hos oss :-) Men jag kämpar tappert med att snygga till ostarna vi varje givet tillfälle...

kubisten sa...

osthyvel???
qu´est que c´est?

använd kniv! då slipper ni backar o gropar

Vive la revolution e la cubisme!

Fröken Lund sa...

Apropå spammandet så slipper man sån helt så länge man har ordverifieringen. Det räckte med att införa den för att slippa spammandet hos mig i alla fall.

Angående osten och smörpaketet så är jag en sån som har en rak ost och jämn yta i smörpaketet. Undrar vad det säger om mig..

Stina sa...

Förkläden är praktiska.

Ida sa...

OMG! Själv har jag en odugling hemma. Som efter alla år ihop borde ha lärt sig hur man hanterar båda knivar och ostar! Jag tar medvetet en ostmacka efter varje gång han varit på den för att han nu längre inte ska kunna iritera sig på att jag " Fixar" osten efter hans frammarch. Smöret likaså. Hur kan man bara gröpa ur en klick? Dessutom blir det ju svårare att applicera på mackan då! Nej likt Carl Fredrik så skulle jag nog inners inne Ha lektioner på hemkunskapen i skolan om hur man behandlar olika matvaror med respekt! :D