17 april 2007

Stora och lilla locket mm.



Hur bär sig folk åt inne på krogtoaletten egentligen? Efter en sen kvälls vattenklosett-etiketts-diskussion med medlemmar av Studio Virtanens redaktion lovade jag att ta upp detta ämne. Here we go!
Till att börja med måste vi veta vad vi talar om, dvs själva toalettstolens olika delar och dessa delars olika lägen. En toalettstol består oftast av en stol i porslin, en toalettsits, även kallad "ringen", (eller lilla locket som min vän Tom vill kalla det) och ett lock som täcker ringen och den vattenfyllda delen av stolen. Folk har olika syn på vad som egentligen är toalettens default-läge, dvs det läge man vill finna ringen och locket i. Själv vill jag hävda att man alltid lämnar över toaletten till näste man/kvinna med locket stängt (Fig 1). På krogen medför dock detta att den nästkommande måste ta i locket med fingrarna för att öppna det, varför uppfällt lock och nedfälld ring är att föredra (Fig 2). Folk har också olika syn på vilket läge som är det mest hygieniska. Krogtoaletten förutsättes alltid att vara nedkissad (där män och kvinnor delar toalett) En toalett med en nedfälld ring utgör en större ohygienisk yta än en toalett med både lock och ring uppfällda (Fig 3) – tycker en del. Många sittkissare vill över huvud taget inte vidröra toalettstolens.


Därför är det vanligt att man antingen väljer att kissa på betryggande avstånd från stolen och då helst med både lock och ring uppfällda. Kvinnor sitter i luften, ungefär en decimeter över porslinssitsen. En del lägger omsorgsfullt ut toalettpapper på plastringen eller porslinskanten. Oftast längs med kanten (Fig 4). Hur folk lägger ut toalettpappret eller pappershanddukarna varierar. En kvinnlig bekant (som med största sannolikhet vill vara anonym) lägger toalettpappersremsor tvärs över kanten så att dessa får kontakt med vattenytan och förhoppningsvis också följer med ner i djupet vid spolning (Fig 5). Då toaletten är starkt nedsmutsad (Fig 6) finns det en del som börjar "städa" toaletten. Medlemmar i Studio Virtanens redaktion berättade att de ibland använde pappershanddukar och borste för att röja upp efter tidigare toalettgäster. Några för den egna trivseln, andra för rädslan att förknippas med bromsspåren och de gula stänken. En DJ anförtrodde mig att han brukar "pissa rent" på de ställen där porslinet bär spår av tidigare gäst. Ytterligare någon hade för vana att strunta i städningen och istället muttra till nästkommande toalettbesökare: "Uschfyfan, don't go in there", som ett kombinerat urskuldande och varningsord.

Diskussionen kom också att handla om huruvida man gör "det stora" ("bygger en björn", "dränker en sork", "trollar", "klämmer en kabel", "telegraferar") på krogen – eller inte. Och om ståkissare över huvud taget skall tillåtas i sittkissarmiljöer. Vad säger ni?

Tillägg 1: Hur toaletten används vid olika tillfällen varierar naturligtvis beroende på graden av alkohol i blodet.

Tillägg 2: Den toalettyp som numera hittas endast i länder kring Medelhavet och som uteslutande består av ett hål i golvet kräver helt andra procedurer än ovanstående.

23 kommentarer:

zianne sa...

Den här var ju bara så fabulöst rolig! Tack för den sköna starten på dan! :))

Spectatia sa...

Den här var worth waiting for. :-)

Qi sa...

Så underbart att någon äntligen tagit tag i detta problem och verkligen gjort en seriös (?) utredning! :-)

Älskar din sida!

Mateus sa...

men GUD! man kan ju verkligen inte göra stora bus på krogen! fy! det gör man bara hemma i lugn och ro.

apropå det hela, hur många tvättar sig om händerna efter sitt toalettbesök? jag ser varje gång jag är ute på krogen flera flera personer som verkar tycka det är onödigt.

vill man ta i hand med folk på krogen?

jag ska börja med att säga "hej!!" och vinka lite istället.

Carl Fredrik Holtermann sa...

Haha! Det är typiskt att ett sånt här ämne engagerar folk mest! Jag såg just att statistiken för sidan gjorde ett glädjeskutt när det började handla om vad vi har för oss inne på WC...

johan Lindqvist sa...

Intressant är även att den centraleuropeiska bajshylletoaletten aldrig tagit sig utanför regionen ungern-tjeckien-sydtyskland-österrike-västschweiz.
Varför är det så?
Konstruktionen med ett främre, djupare hål för kiss och en bakre hylla där själva korv landar har sina fördelar. Även om den inte direkt gynnar ståkissare.
Kanske vill inte nord- och sydeuropén sitta så nära sitt eget bajs. Inget orimligt ställningstagande. Men varför störs då inte centraleuropén av denna närhet?

Anonym sa...

Vardagsrealism är ALLTID kul om det vinklas rätt och det har du sannerligen lyckats med!
Det där med att inte ta i hand utan börja vinka på folk på krogen ska jag nog annama, för jag har oxå gjort den iaktagelsen och slås av att fan vad äckligt. Detta icke tvättande gäller både killar och tjejer, så ingen är äckligare än den andre enligt mina egenhändiga observationer... Definitivt börja vinka och införa det som grej faktiskt.

Än en gång, "skit" kul observation och illustartion om detta med ringens vara el. inte vara!

Louise sa...

Om man lägger pappret som den annonyma vännen (fig.5) så sitter man ju ändå på ringen eller är det meningen att man ska lägga papperslängderna kant i kant med varandra, det måste ju gå åt otroliga mängder med papper och ta en väldig tid!

Ylva sa...

Censurerar du mina kommentarer nu för tiden? Förut kom de alltid med. Hrmpf. Jag som skrivit om min toalettdykande brorson och allt.

The Lemur sa...

Det behöcs folk som vågar ta upp sådana här "skämmiga" ämnen och diskutera dem med mer eller mindre allvar. En rolig post! Men jag börjar ju undra varför det är så skämmigt och "fult" med våran avföring. Hur började det hela? Varför är vi idag tvungna att göra våra behov ifred på en avskild plats? Egentligen så finns det väl inget skämmigt i det? En egentligen ganska märklig företeelse i vår värld.

cec sa...

överlägset bäst är medelhavsvarianten, porslinsplatta på golvet som spolas helt rent efter varje gäst. det enda som krävs är lite benmuskler.
ngn som varit i tokyo? där är det tydligen helt helt bananas (musik, parfym, mm) på de offentliga toaletterna. he he

Carl Fredrik Holtermann sa...

Ylva: NEJ! Jag censurerar ingen. Har inte läst någon kommentar om någon toalettdykande brorson?

Ylva sa...

Hm, jag har skrivit flera kommentarer som inte kommit med. Försöker väl igen då. Om man vill fördjupa sig i ämnet (inte bokstavligt) kan man fundera över hur man gör hemma hos sig själv och andra. Hemma hos min bror var man tidigare tvungen att stänga båda locken eftersom där fanns en liten toalettdykare.

Carl Fredrik Holtermann sa...

Ylva: Är det säkert? Jag har bara vägrat publicera typ fyra kommentarer sen jag började med comment moderation (för att slippa Spam) och det var dubbletter av kommentarer, eller kommentarer där upphovsmannen rättat en felstavning eller liknande.

Konstigt!

g sa...

cfh: galet roligt inlägg :) *ingen humor utan igenkänning*

Ylva: jag har också skickat meddelande som försvunnit och upptäckte senare att det nog inte sändes iväg... se efter om det står att meddelandet skickats för granskning (eller vad det nu står) längst upp på sidan... *eller vad vet jag?! Toalettdykning kanske främjar censurknappstryckande? :)*

Paula sa...

tack, nu har jag mer bilder att sno (citera - eller hur man nu säger när det handlar om bilder) till vår studio-virtanen- redaktionsblogg. det var bättre än väntat, nu har jag ett samtalsämne för kvällen.

Carl Fredrik Holtermann sa...

Paula: Your welcome!

Anonym sa...

Äntligen en kille som förfasar sig över sina medbräders ofog !
sitt ner killar det har städar kåren tyckt länge !!

Kristina af Knusselbo sa...

Åh, helt underbar utredning!! *bokmärker genast denna blog för ytterligare läsning*
:)

Carl Fredrik Holtermann sa...

"If you sprinkle when you tinkle" har jag läst nånstans i england. Minns inte fortsättningen dock. Vet nån annan?

Nilla sa...

If you sprinkle when you tinkle, please be neat and wipe the seat....

Anonym sa...

Vad heter det där vatten kommer ut från toan när man spolar under toasitsen

Hejhej sa...

Vad heter det där vattnet kommer ut från toan när man spolar under toasitsen