02 maj 2007

Lite space


Anti-stress-tips: Det är bättre med lite space mellan varje "GÖRA".

11 kommentarer:

Ankan sa...

Helt genialt! Nu FATTAR jag hur jag ska bära åt för att bli mindre stressad av alla mina "måste-listor". Mer space är tricket.

Anonym sa...

Strålande! Då gör jag alltså helt rätt.

lovisa sa...

VSH har felippa reinfeldt inbokat i almanackan; en timme för vad som helst; en glass eller varför inte ett telefonsamtal till en god vän? vännen vet förhoppningsvis inte att denna tid är VSH, det säger hon nog inte
jag har lite space mellan VSHtimmarna problemet är att jag är så rädd att bli av med dem att jag lever i obrukad tid mycket tid för VHS eller snarare DVD
fast det är inte bara mitt problem vad är problemet?? klarar inte av att förklara nu, ilar iväg.. mot dagens mål :) 1 timme

Carl Fredrik Holtermann sa...

lovisa: VSH-timmar... Klingar lika illa som "Kvalitetstid". Hon kanske menar något slags mikro-kvalitetstid? Ännu läskigare.
Jag vill inte att GÖRA-blocken ska sitta så tätt att man inte kan sticka in en brevkniv (gusågammaldags) mellan dem. Hm. Okej, måste springa... och GÖRA något.

sanna sa...

Låter som ett bra tips, fast för min del tror jag snarare att jag hade behövt lite "göra" mellan varje "space" istället... ;/

Anonym sa...

Blir bara stressad av alla lappar och listor, även om det ibland är rum mellan dom (nån ligger i köket, typ handla... nån ligger vid sängen, sånt som man kommer på in i det sista...etc).
Sannas reflektion var både rolig, bra och kanske aningens sorglig, men ett att ha något att inte ha något "göra" mellan varje "space", det måste ju vara ett i-lands problem, men samtidigt fattar jag vad hon menar, ibland har man så mycket att göra att man inte gör något och då uppstår helt plötsligt någon konstig form av "icke" tid, en tid som man BORDE göra, borde springa på osv. men som liksom bara går bort, vilket i sin tur är stressande i sig själv...

Verkar som om vi alla på något sätt kutar runt i ett ekorrhjul med oändliga "måsten", saker att göra, saker som borde göras både för att det faktiskt behövs göras men också för att det ska se bra utåt, på ytan...Till och med att ta det lugnt och bara "vara" är ett ytligt fenomen... (åtminstone uppfattar jag det så, för då har man positionerat; lyx).

Eller som borgarna vill påskina om man är "ledig" i det här fallet arbetslös, absolut INTE att förknippa med sysslölös, då är man LAT. Hm?! Jag har aldrig haft så många listor, så mycket i min kalender som nu när jag är arbetslös och konstnär...Pusseljobb här och där för att få livet att gå runt ekonomiskt, krafsa ihop någon form av "kvalitétstid" för att skapa, marknadsföra, x antal möten m.m.
Alla dygnets timmar är liksom öronmärkta för vad det än må vara... What a life!

sanna sa...

Jo.. jag menade också så; att jag HAR väldigt mycket att göra men istället blir förlamad av det och gör mest ingenting, med hjärtat i halsgropen, hela tiden. Ändå ett I-landsproblem. Den typen av "prestationsångest" (som framför allt handlar om att man borde göra så mycket med/av sitt liv) måste väl vara ett I-landsproblem...

The Lemur sa...

Usch för prestationsångest! Jag tycker vi människor i dagens samhälle tar på oss alldeles för mycket! Jag tycker mänskligheten ska bromsa ner lite. Det är ett exponentiellt beteende som jag bevittnar och det skrämmer mig. Vi kommer bara fortsätta att öka och öka tempot tills allt överbelastas och kollapsar. Därför tycker jag att vi ALLA har RÄTTIGHETEN att ta ut ORDENTLIGA SPACES då och då. Vi skulle må mycket bättre utan all stress. Vi ställer för stora krav på varandra och oss själva. Och de blir bara större och större. Hela vår värld: vetenskap, teknologi, psykologi, politik, ALLT, verkar ha en exponentiell utveckling idag.

Grete sa...

Denne bloggen liker jeg! Jeg er veldig opptatt av dette med å bruke tiden min til ting jeg liker å gjøre, og ting jeg ønsker å bruke tid på. Hender likevel at jeg glemmer å stoppe opp og ta pauser fra tanker, bekymringer og gjøremål. Det er lett å tenke at "Jeg skal bare gjøre det og det og det, og så skal jeg slappe av", selv om en kanskje trenger å hvile med en gang.

Amelie78 sa...

Takk for at du blogger - og for at du lager blogg på den måten du gjør!! Jeg elsker illustrasjonene dine - intet mindre.

Måtte bare si det - igjen :-)

Hilsen Amélie

sara sa...

vilket genialt råd!