11 juni 2007

Smågrus


En gång för länge sedan, jag gick första året i gymnasiet, gick jag omkring på Blasieholmen och fotade. Det var tidig morgon, folktomt. Nästan. I Grevgränd, den lilla gränden mellan Arsenalsgatan och Grand Hotel, mötte jag finansmannen Anders Wall. Jag såg honom först på håll. Det här var i början av 80-talet, en tid då han var en mycket omskriven person, en av Sveriges rikaste och nybliven styrelseordförande i Volvo, det gick inte att missta sig på den långa gestalten i kamelhårsulstern.
Plötsligt såg jag hur han böjde sig ner och plockade upp något från trottoaren. När vi sedan möttes i gränden höll han snabbt upp fyndet från gatan, en 25-öring, och sa: "Man skall ha respekt för smågruset!" innan han stoppade myntet i kavajfickan.

Flera år senare stod jag i baren på Hannas, på Söder. Jag stod och pratade med en kompis kompis. Jag visste att han hade en halv miljon på banken, något som var förskräckligt mycket pengar i en tid då man var beroende av studielån. Han hade tjänat en del av pengarna på några blygsamma aktieaffärer, men framför allt hade han alltid varit sparsam. Vi pratade om pengarna och jag minns att han gjorde en konstpaus innan han tittade mig i ögonen och sa: "Pengar är bara ett intresse. Du väljer att vara intresserad eller inte."

Mitt sista citat kommer från min revisor: "Dålig ekonomi handlar väldigt sällan om pengar."

8 kommentarer:

Ylva sa...

Det är intressant med diskussioner om pengar eftersom det ofta anses förbjudet att prata om. Min sambo blev arg när hans chef sa att pengar inte betyder allt. Lätt för honom att säga som tjänar ungefär mest på företaget, liksom.

beteendevetaren sa...

Vissa menar att pengar är till för att användas, medan andra skulle säga att "han som spar han har". Det handlar inte om pengar utan om attityd.

The Lemur sa...

Precis! Det är inte pengar som oftast är problemet! Det är hur vi använder dem och förhåller oss till pengar som är viktigare! Mycket tänkvärt!

Evan sa...

Intressanta anekdoter och intressanta kommentarer. Det är spännande hur ofta man hör historier som den du drar, (vad kallar man dig, bildterapeuten?) om storkapitalister som har sådan respekt för småmynt. Är det så eller är det ett sätt för dem att bygga upp myten kring sig själva? "Jag började med två tomma händer och se vad jag har idag." Vet inget om Anders Walls händer egentligen. Jag håller både med Ylvas man och beteendevetaren. Det är lätt att ha en avspänd, just, attityd, när man har gott om pengar. Det är som med makt: När man har den så förstår man inte riktigt hur maktlösa många känner sig.

odenplan.nu sa...

Anders Wall. Mycket bra referens...inte bara för att han är selfmade och detta delvis på grund av sin respekt för smågruset. Har haft förmånen att göra affärer med honom, och säga vad man vill...men där finns det en del att lära. Som sagt, inte minst respekten för det lilla.

I övrigt är jag av åsikten att pengar är bra att ha, men att man inte bör intressera sig för mycket för dom. Om man väljer att se arbete som vägen till ekonomiskt berikande och uppskattar arbetet i sig och ser pengarna som en produkt..är man något på spåren. De som jagar pengarna i första hand och arbetet i andra är ofta sorgsna själar.

odenplan.nu sa...

Evan: Anders Walls framgång beror i mångt och mycket på just respekten för smågrus. Detsamma gäller Ingvar Kamprad. Jag ser bl a dessa två storkapitalister som exempel på min tes ovan...de har inte sett rikedomen som ett mål i sig, utan viljan att göra affärer. Och det är skillnad.

Och jag kan bara tala för mig själv när jag säger att det sannerligen är lätt att skita med arslet fullt...som min morfar brukade säga. Men det gör inte automatiskt att man glömmer bort varifrån man kommer.

Terapeutens revisor säger något mycket träffande med detta:

"Dålig ekonomi handlar väldigt sällan om pengar."

Christina sa...

applicera detta på student i sthlm utan extrainkomster. det äro icke förenligt. annars tror jag argumentet om dålig ekonomi kan hålla.

g sa...

Undrar just hur man motiverar sig själv för intresset "pengar"? Låter nog lättare än det är...