04 januari 2008

Brain vs. Biceps


Jag brukar fundera över vad som kom först: Hjärnan eller Handen? Var det så att apmänniskorna med tiden fick så avancerade händer att hjärnan var tvungen att växa för att ta tillvara deras möjligheter? Eller var det hjärnan och vår förmåga att kommunicera som upptäckte händernas alla användningsområden?
Idag behöver vi händerna mest till tangentbordet, spelkontrollen och fjärrkontrollen. Hjärnan, mer än händerna och kroppen, är vårt främsta vapen i yrkeslivets survival of the fittest.

3 kommentarer:

Camilla sa...

Jag har också tänkt en del på det där. Någon sade att indianer trodde att hjärnan satt i händerna. Jag tycker att det ligger något i det.
Tror att man mår bra av att arbeta med händerna. Som att tankar, intelligens, känslor får komma ut, i fysisk form, i stället för att vara instängda i huvudet. Dels fungerar det terapeutiskt, man får en helhet. Dels håller man hjärnan i gång på detta sätt,tror jag.
Märkte under helgen, då jag broderade för första gången i vuxen ålder typ, att det hände något i mig. Det kändes som att min kropp blev integrerad i det jag gjorde. Den var inte något främmande. Jag fick en överblick.

Carl Fredrik Holtermann sa...

Ibland känner jag att händerna inte sover. och tvärtom. jag brukar snegla på dom, innan jag somnar.

Henrikt sa...

Läste nyligen i Economist att forskare nu tror (vissa i alla fall) att det viktigaste för intelligensens utveckling var vår upprätta gång som lämnade händerna fria att göra annat än gå med. Så svaret på din fråga är foten. Eller möjligen innerörat